Skandal Crashgate: Kako je Fernando Alonso pobjedio sa P15 na VN Singapura 2008

Photo: Bruno Domingos/REUTERS
Ovo je bio jedan od u istoriji sporta.
Maks Verstapen je u formi svog života i o tome se ne može raspravljati. Prošlog vikenda nije mogao da pređe K2 zbog kvara na menjaču. Postavljen je P15 u mrežu jer nije završio krug. „Pobjeđivao je sa P14 u prošlosti (Belgija ’22). Međutim, nije mogao da ode do kraja, već je završio drugi sa najbržim krugom i zadržao vođstvo u šampionatu.
Da li je neko pobjedio počevši posebno od P15? Velika nagrada Singapura 2008. proizvela je jedan od najvećih skandala u istoriji sporta – Crashgate.
„Istorijska trka“
Nakon promjene propisa, Fernando Alonso je prešao u Meklaren 2007. Na kraju je izgubio titulu za jedan poen. Sledeće godine se vratio u Reno. Međutim, otkako je Španac otišao, Reno je obezbijedio samo dva podijuma bez pobjede. VN Singapura je bila 15. kolo sezone. Alonso se kvalifikovao tek petnaesti, dok je njegov saigrač Nelson Pike Junior bio odmah iza njega. U 12. krugu, Alonso je ušao da dopuni gorivo i izašao na dnu terena. Nekoliko trenutaka kasnije, u 14. krugu, Pikuet Jr. se zabio u zid i izazvao sigurnosni automobil.
Preciznost sudara dala je Alonsu prednost u pogledu zaustavljanja. Polje je prešlo kapiju boksa tako da su morali da čekaju dok sigurnosni automobil ne napravi krug.
Ispostavilo se da je ovo bila velika blagodat za Alonsa; prema sportskim propisima iz 2008., pit lejn je trebalo da ostane zatvoren tokom perioda bezbjednosti automobila sve dok se svi automobili koji učestvuju ne postave iza sigurnosnog automobila. To je značilo da bi svako ko je ušao u boks tokom perioda sigurnosnog automobila bio primoran da se ponovo pridruži u zadnjem dijelu terena, za razliku od tradicionalnijih propisa koji bi dozvoljavali automobilima da se zaustave tokom perioda bezbijednog automobila i gube vrlo malo vremena na stazi. Timovi su bili primorani da rade dvostruko slaganje i većina njih nije bila tako glatka kao što bi se očekivalo.
Kada je trka ponovo počela, Alonso nije odmah vodio, ali je stekao značajnu poziciju na stazi jer su se mnogi lideri izbili i vratili na stazu umješani među mnogo sporije automobile. Međutim, automobili ispred Alonsa su bili oni koji su ostali napolju – što znači da će na kraju morati da uđu.
Zadržao je vođstvo do kraja i zabelježio prvu pobjedu Renoa od VN Japana 2006. Posle pobjede, Alonso je rekao: „Ovo je istorijska trka“.
Izjava Pikueta Jr
Brazilac se otvorio prema FIA-i i otkrio da je rezultat VN Singapura 2008. bio manipulisan. Ovo je bio šok za bratstvo Formule 1, jer se namještanje trke tada nije ni smatralo održivom mogućnošću. U tom trenutku se malo spekulisalo zbog savršenog poklapanja događaja. Ali sve je izbledjelo i prošlo otkako se to dogodilo. Ali izjava Pikea mlađeg izazvala je veliku kontroverzu i ubrzo je sastanak sazvan.
Reno se nije nagodio. Tužili su Nelsona Pikea mlađeg i njegovog oca, koji je i sam bio trostruki šampion, zbog pokušaja da iznesu lažne optužbe. Kasnije je Brazilcu skinuto mjesto i zamijenio ga je Romen Grožan.
Pike mlađi je tvrdio da je bio u „krhkom i emotivnom stanju uma“ jer nije imao pojma da li će ga Reno potpisati za drugu sezonu. „Kada su me zamolili da srušim svoj auto i izazovem incident u automobilu kako bih pomogao timu, prihvatio sam jer sam se nadao da bi to moglo poboljšati moju poziciju u timu u ovom kritičnom trenutku u trkačkoj sezoni“, rekao je Pike. „Ni u jednom trenutku mi niko nije rekao da će mi, ako pristanem da izazovem incident, biti zagarantovano obnavljanje ugovora ili bilo koja druga prednost. Međutim, u kontekstu, smatrao sam da bi to bilo od pomoći u postizanju ovog cilja. Stoga sam pristao da izazovem incident.“
Ko je patio?
Nakon skandala, Piketova karijera u Formuli 1 stavljena je na punu stopu. Nijedan tim ga nije prijavio i bio je primoran u NASCAR. Kasnije je postao prvi šampion Formule E 2014. Fernando Alonso je ostao bezopasan jer je izjavio da nije znao za potencijalnu nesreću.
Reno je diskvalifikovan iz sporta i zabranjen je na naredne dvije godine. Dalje im je rečeno da će biti zabranjeni na neodređeno vrijeme ako urade reprizu Singapura ’08. Međutim, nastavili su u Formuli 1 kao dobavljači motora i formirali jedno od najpoznatijih partnerstava sa Red Bulom i Sebastijanom Fetelom.
Flaviju Briatoreu je izrečena doživotna zabrana iz FIA-e jer je odlučno odbio da prihvati svoja dijela. Nije mogao čak ni da upravlja vozačima jer bi vozačima povezanim s njim oduzeli Super licencu. Pet Simonds je dobio petogodišnju zabranu učešća na FIA događajima – njegova kazna je bila manje stroga jer je prihvatio svoja dijela.
Na stazi niko nije bio veći gubitnik od Felipea Mase. Počeo je trku na polu, ali je zbog rekonstrukcije mogao da završi tek 13. Njegov rival Luis Hamilton je završio P3 na sedam bodova prednosti sa samo tri trke do kraja. Brazilski vozač Ferarija je na kraju izgubio šampionat 2008. u poslednjem krugu sezone za samo jedan bod. Do danas, on krivi skandal što ga je spriječio da učestvuje u njegovom prvom šampionatu u Formuli 1.

Kod njih su ti skandali realno rijetkost. Ali, eto, kad se desi bude velika stvar 🙃
I to se desava, puka realnost
Strasno sta im neće panuti na pamet…
Nisam znala za ovo do sada. Lijepo je znati ovo.
Svasta se nesto desava. Jos i tada.
Bas sam se iznenadio.
Ovo je bio veliki skandal.
Kakvo iznenadjenja 😮
Nisam znao za ovaj podatak…strasno !